Hoppa till sidans innehåll
Foto: Sybrand Treffers

Träningstips kondition


När du känner att du har fått bättre ork på roddmaskinen, vill du kanske öka på konditionen. Detta kan du göra genom att öka tempot, variera intensitet och kraft. Här följer några exempel på träningspass, som ökar pulsen!

Mera tempo
40 min, stege: Ro 5 min, där du börjar med 2 min i 20-tempo, ökar lite i 2 min till 22-tempo och sista minuten ökar du till 24-tempo. Vila 3 min. Upprepa 5 ggr.

40 min, stege*: En variant på den ovan. Ro 6 min, med 2 min i 22-tempo, 2 min i 24-tempo, 1 min i 26-tempo och 1 min i 28-tempo. Vila 2 min. Upprepa 5 ggr.

60 min, pyramid**: Ro 11 min, fördelade på 3 min i 22-tempo, 2 min i 24-tempo, 1 min i 26-tempo, 2 min i 24-tempo och 3 min i 22-tempo. Vila 4 min. Upprepa 4 ggr.

45 min, ren intervallträning: Ro 20 min, där 2 min är i 22-tempo, 1 min i 26-tempo, 2 min i 22-tempo, 1 min i 26-tempo o s v. Vila 5 min. Upprepa en gång till.

58 min, pyramid: Ro 5, 4, 3, 2, 3, 4 och 5 min i en följd. Tempo 22, 24, 26, 28, 26, 24 och 22. Vila 6 min. Upprepa en gång.

 

* En s k stege betyder, att du ökar tempot och kraften stegvis innan du slutar och tar en kort paus för vila. Ungefär som att klättra upp för en stege.
** Pyramidträning liknar stegen, men du ökar på tempo och kraft och avstannar sedan med att gå tillbaka igen innan du vilar även här.

Uppdaterad: 08 FEB 2019 12:04 Skribent: Per Ekström
E-post: This is a mailto link






 

 

 

 

 

 

 

Postadress:
Malmö RK - Rodd
Slussplan 1
21130 Malmö

Kontakt:
Tel: 0000
E-post: info@malmoroddklubb....

Se all info